Aizax: Uncovered

Music - Politics - all this kind makes me...

9:20 AM

Aku dan pilihanraya

Ditulis oleh Zax


Dah kerja dalam bidang politik, sudah tentulah banyak melibatkan pilihanraya. Seingat aku, walaupun baru sekali aku terlibat dalam pilihanraya secara langsung pada 2008, tapi sepanjang 23 tahun aku hidup, aku dah lalui 4 pilihanraya besar (actually 5, tapi yg 1990 tu aku tak ingat, kecik lagi)

Pilihanraya 1995

Masa tu aku darjah satu, bersekolah di Sekolah Kebangsaan Lembah Keramat. Tau jelah, budak-budak, exited tgk poster2 pilihanraya yg digantung di kawasan rumah. Tengok orang pasang poster…. Meriah. Kelas aku (1 Anggerik) turut digunakan sebagai tempat mengundi. Ingat lagi masa masuk sekolah lepas mengundi, cikgu Khuzaidah suruh susun balik meja yang dialihkan petugas SPR.

Pilihanraya 1999

Aku darjah lima, masa tu otak dah berkembang sikit, tambahan pula subjek Kajian Tempatan sekolah rendah belajar pasal parti politik. Seingat aku time ni agak kelam kabut, dengan reformasi termasuk bergaduh di Kampung Baru. Kali ni, Terengganu jatuh ke tangan PAS dan result BN turun sikit. Aku tak ingat sangat pasal ni.

Pilihanraya 2004

Time ni Tingkatan 4 di SMK Wangsa Maju Seksyen 5. Masa ni aku dah mula terdedah dengan politik sebab latar belakang family aku yang meminati politik. Ni PRU first zaman Paklah… menang besar la katakan. Kat sekolah, aku pun rancak berbual pasal pilihanraya dgn kawan-kawan, terutama Amirul dan Maula. Dua2 pun kaki politik gak. Tapi kami memerhati je time tu.

Pilihanraya 2008

Kali pertama bertugas di badan siasah. Kali pertama juga terlibat secara langsung dengan pilihanraya. Keputusan hilang beberapa negeri jatuh ke tangan Pembangkang berlaku depan mata aku. Tapi pengalaman pertama kerja pilihanraya. Penat, tapi best sbb dapat belajar banyak benda. Cuma keputusan yang aku tengok sendiri depan mata cukup mengharukan

0 kata orang: