Aizax: Uncovered

Music - Politics - all this kind makes me...

7:28 AM

Producer talk part 3: Mixing

Ditulis oleh Zax

Proses mixing adalah proses yang paling mencabar dan menguji minda aku. Sepanjang 6 tahun aku berkecimpung dalam bidang sound engineer, aku telah mix bermacam2 jenis muzik, daripada pop, nasyid, rock dan metal.

Bercerita ttg mixing, ia adalah satu proses dimana aku perlu terjemahkan sesuatu bentuk karya itu ke tahap sound yang mengikut aspresiasi seseorang pengkarya itu.

Benda ni adalah paling kritikal, dimana aku perlu membuat interprestasi aku sendiri, berimaginasi bagaimana sesuatu sound dalam muzik itu perlu bergerak dan diatur supaya lebih molek dan kedengaran tight.

Tekniknya berbeza-beza. Kalau rock, mungkin aku perlukan gitarnya kedepan dan pastikan drum dan bass kedengaran tight supaya lagu tu kedengaran padu dan penuh tenaga. Bagi nasyid dan pop pula, aku gemar berexperimental dgn sesuatu sound itu, yang mana patut ke depan, mana patut dimix kebelakang.

Pernah jugak dapat job yang mempunyai hampir 70 track, dimana aku perlu mix. Agak tertekan jugak sbb lagu tu perlu aku terjemahkan utk menjadi sebuah karya yang hebat

0 kata orang: