Aizax: Uncovered

Music - Politics - all this kind makes me...

9:29 AM

Producer talk part 2

Ditulis oleh Zax

Masih ingat lagi aku time mula2 berjinak2 dalam arena sound engineering. Time tu aku baru Form 4 kalo tak salah. Dulu, aku menggunakan software Cakewalk Homestudio. Payah jugak, daripada zero, aku terpaksa belajar satu persatu cara untuk menggunakan software itu.

Tahun demi tahun, byk yg aku belajar. Alhamdulillah dah enam tahun aku berkecimpung dalam bidang sound engineering. Byk yang aku dapat pelajari, daripada recording, mixing sampailah mastering.

Alhamdulillah, dalam tahun lps aku mula diberi tanggungjawab menjadi seorang penerbit. Bermula dgn Paradise, diikuti Feel One, aku mula belajar menerbitkan Album org ...terima kasih buat guru2ku yg byk memberi tunjuk ajar dalam hal2 produce album.

Bercerita tentang menerbitkan album, aku bukanlah seorang producer yang terlalu mengongkong artis. aku lebih suka memberi kebebasan pada artis utk diorg create apa yang diorang nak.

Selalu aku nasihatkan diorg... aku cuma jaga 60% sahaja, selebihnya 40% mesti datang daripada diorg sendiri. Maknanya, feel, identiti dan attitude diorg aku lebih gemar jika mereka yg create, dan aku cuma tolong guide aje.

Kenapa? Aku tak mau album akan jadi producer product. seseorg artis itu perlu ada identiti yg mereka perlu terjemahkan sendiri ke depan.

Banyak yg aku dah lalui, jerih payahnya

0 kata orang: